Bussanlegg

Akershus KollektivTerminaler FKF (AKT) har ansvaret for drift, forvaltning og utvikling av bussanleggene som er i fylkets eie. Anleggene skal være moderne og legge til rette for ny teknologi og miljømessige løsninger. Foretaket jobber tett med Ruter AS for å anskaffe nye bussanlegg i regionen.

Leiraveien Bussanlegg rigget for bærekraft

Akershus KollektivTerminaler FKF har vært byggherre for en totalrenovering av Leiraveien Bussanlegg på Lillestrøm.

Anlegget er offisielt åpnet, med el-lading for 22 flotte røde busser som knytter by og land sammen på Romerike.

Les mer: 
Akershus.no
RB.no

 

Nye Kjul Bussanlegg

5.september 2019 ble nye Kjul Bussanlegg offisielt åpnet av leder for hovedutvalg samferdsel i Akershus, Solveig Schytz. Det er et av Norges flotteste bussanlegg - men før vi kom så langt, var det nokså annerledes der. Det var et nedslitt anlegg, med gamle ståltanker, asfaltbelegg med avrenning til åker og eng, en vaskemaskin som ikke tålte dagens lys… Det lå en gård der, og et stabbur som har blitt tatt vare på og flyttet.

Mye historie, og store forandringer til det bedre miljømessig for dette anlegget. Det er totalt omskiftet; revet og bygget nytt, og tomten har blitt utvidet. AKT er spesielt begeistret for elementstenen som er lagt som dekke på bussoppstillingsplassen, og sørger for at spill fra bussene går ned i grunnen og samles opp.

Nå er det også gjenvinning på vask. Det monner litt når hele 60 busser skal gjennom vaskemaskinen, og vi får et gjenbruk på 80 til 85%. En buss bruker fra 350 til 500 liter vann per vask, så det er store volumer vi snakker om. Man sparer da faktisk en hel tankbil.

Nå er det ingen rygging lenger. Man har fått bukt med den irriterende bip-bip-lyden som har vært til plage for omkringliggende eiendommer; bussene ledes i en strøm gjennom anlegget for å unngå rygging. Det har også blitt tatt vekk mye masse i området, for å unngå klirring i vinduene som var et problem før.   

At arbeidsmiljøet for sjåførene holder den høye standarden de fortjener, betyr mye for arbeidshverdagen. Det har vært en selvsagt prioritet.

Nye Kjul Bussanlegg. Foto: Gytis Gerardas Katerskis/AKT